torstai 3. maaliskuuta 2016

Tulokaslajeja

Uusia tulokkaita? Uusia tulokkaita! En ole tehnyt siementen lisäksi kovin montaa hankintaa viime aikoina mutta on niitä nyt parin viime kuukauden aikana ollut sentään kourallinen ja otin niistä kuvia potilaslistaa varten, joten niitä voisi vähän jopa vilkaista. Ja voi pojat, katsos tätä:

Piikkipatsas!

Mitäs se tällainen epäilyttävän pilarimainen kasvi minun kokoelmassani oikein tekee?! No, vaikka ihmisenä, joka on hyvin tietoinen siitä, että mistä tykkään ja mistä en tykkää ja ennen kaikkea että miksi, törmään sellaiseen olettamukseen että olen jotenkin erityisen nirso, minulle on itse asiassa ihan tavallista kokeilla mukavuusalueeni rajoja. Olen muun muassa se rasittava alkoholijuomia inhoava tyyppi, joka haluaa nuuskia kavereittensa drinkkejä, ihan vain varuiksi. Olen myös se rasittava tyyppi, joka tätä kasvia ostaessa korjasi kukkatalon myyjälle, että "Ei tää itse asiassa taida olla kaktus vaan tyräkki". Euphorbia enopla kai, tarkemmin ottaen.

Seuraavakin on mehikasvi, tosin sellainen, joka on enemmän makuuni:


Kalanchoe beharensis eli huopaitulehti! Olin himoinnut tällaista vaikka kuinka pitkään, joten kun näin sellaisen paikallisen kukkakaupan ikkunassa ja vielä kohtuullisen pienessä koossa (usein nämä myydään niin isoina etten voisi kuljettaa sitä), minun oli pakko viimein ostaa sellainen. Sen lisäksi, että se on esteettisesti hyvin paljon mieleeni ja sen lehtien hiplaaminen on ihan älyttömän koukuttavaa, se on kotoisin Madagaskarilta ja Madagaskar sattuu olemaan hyvin erityinen paikka minulle.

Seuraava ei enää olekaan ihan yhtä mehi:


Chlorophytum 'Green Orange'. Tämä rönsyliljojen suvussa oleva kasvi on vähän hämärä tapaus, sillä kukaan ei tunnu olevan yhtä mieltä siitä, että mikä sen tieteellinen nimi on. Chlorophytum amaniense, Chlorophytum orchidastrum, Chlorophytum filipendulum subsp. amaniense ja Chlorophytum x 'Fire Flash' ovat kaikki nimiä joita olen nähnyt käytettävän tällaisesta kasvista mutten tiedä mikä niistä, jos mikään, on oikein. Jos minun pitäisi heittää jonkinlainen villi veikkaus, se olisi, että tämä kasvi on jokin hybridi. Suomalaista lajinimeä sillä ei tietysti ole mutta minulle se on "notskililja".

Lopuksi ...


Ostin terraarioon pienen kahden euron pellean sekä kodinonnea. En ole ihan varma että mikä pellea tämä on, jos mikään; sen lehdet ovat kapeammat kuin nappipelleani (Pellaea rotundifolia) mutta ne eivät vaikuta tarpeeksi kapeilta kuuluakseen kynsipellealle (Pellaea falcata). No, ehkä sen lajn näkee paremmin sitten kun se on isompi.

Minulla on kyllä aikamoinen saniaiskuume tällä hetkellä, joten tekisi mieli hankkia lisää ... Mutta, sen lisäksi ettei tarjontaa vaikuttaisi taasen olevan missään minne pääsisin helposti, pitäisi tehdä lisää tilaa kevätkylvöksille eikä vähentää sitä. Plääh.

1 kommentti:

  1. Hei! Vieläkö notskikukkasi on hengissä? Ostin tänään samanlaisen, eikä vieläkään tunnu löytyvän oikein kunnon ohjeita sen hoitoon – eikä kuvia kasvista isompana, mistä vedän sen johtopäätöksen,että voi olla vaikea hoidokki :)

    VastaaPoista